Marcus Aronsssons träning-och tävlingshistoria

För att läsarna, om det blir några, ska få lite veta tävlings-och träningsbakgrund. Tänkte jag presentera de senaste 36 årens träning.

Jag började som pojkfotbollsspelare i Reftele GoIF

Bildhttp://www.laget.se/reftelegoif_/

Jag spelade yttermittfältare och forward under min karriär där. Jag hatade långdistanslöpning men var ändå uthållig och snabb på korta distanser.  2000-talet början lade jag skorna på hyllan när jag började jobba på räddningstjänsten , det fungerade inte att jobba varannan helg och spela både A och B-lagsfotboll på helgerna.

Styrketräning och innebandy tog här över min träning fullständigt i många många år.

Bild       Bild

2009 övertalade en kompis mig att springa Åsenhögaloppet, 9km i väldigt kuperad terräng, jag hade inte tränat något speciellt bara provsprungit en mil några dagar innan. Jag sprang på 42:26. Jag tyckte att detta var fantastiskt roligt, och det var ju en ganska bra tidBild

2010 var det således dags för GöteborgsvarvetBild

Jag sprang lite som jag tyckte, provade att springa 21km en gång men de flesta löprundorna gick runt Åsenhöga ca 17km.

Jag sprang Göteborgsvarvet på 1:39:03. Jättenöjd naturligtvis.

2011 började jag jobba på räddingstjänsten i Borås. Här träffade jag flera långdistansidrottare men framförallt Robert som är triathlet. Hans mål var att göra Ironman Kalmar under 9 timmar vilket han lyckades med 2012 med tiden 8.55:03. Jag hade även detta året anmält mig till Göteborgsvarvet och målet var nu att komma under 1:30, med Roberts hjälp med träningschema lyckades jag springa på 1:30:19.

Jag blev lite inspirerad av Roberts mål och träningskunskaper och jag beslutade mig att prova Borås Triathlon vilket är 1/10-dels Ironman. Distanserna är ju så korta så jag tänkte att detta borde jag kunna tjura mig igenom. 

 Bild

Jag lånade en våtdräkt, linjehoj med tempopinnar och cykelskor och genomförde loppet på 59:51. Det var ju det roligaste jag gjort. Här och nu bestämde jag mig för att köra Tjörn Triathlon som är en halv Ironman. 1900m simning, 90km cykling och 21km löpning.

Hur skulle nu detta gå? Jag hade ju knappt någon egenutrustning. Jag var ju inte en speciellt duktig simmare, hade aldrig cyklat

Nu var jag tvungen att köpa våtdräkt vilket jag gjorde på blocket, cykel skulle jag få låna till tävlingen av en gammal jobbarkompis, men jag kunde inte träna på den, jag tränade på grannens gamla hoj och min egen hybrid.

Så den 9/1 var det dags för Tenson Tjörn Triathlon 11.3.

BildJag hade anmält mig till tävlingsklassen och således SM i Halv Ironman.

Jag hade satt ett mål på under 6 timmar vilket jag tyckte var ett ganska bra mål eftersom det var första gången på distansen. Simningen gick på 42:18 vilket jag var ganska nöjd med, jag hade satt målet att simma på 2min/100 meter vilket var ganska nära.Bild

T1: 2:21 och cyklingen 3:06:16, jag hade hoppats på att snitta 30km/h på cyklingen men cykelsträckan var hela 97km och det började blåsa på sista varvet så där tappade jag mitt snitt.

BildT2: 1:04. Löpningen var tung, jag fick kramp i låret när jag började springa i mitt tänkta 4:45 tempo så jag fick sänka farten till en bit över 5:00 tempo och ofta 5:30 tempo. Sista varvet kunde jag hålla ett högre tempo.

BildSluttiden blev 5:39:36.

Detta var ett sammandrag av vad jag minns av säsong 2011-2012.

Imorgon ska jag blogga om mitt och Kalle Wickströms (twitter: @kallewick) möte med vår gemensamma sponsor för 2014.

 Därefter kommer sammandraget från säsongen 2013

Kommentera

