Grovplanering 2014 mm

Planen för 2014 börjar ta form.  Mitt huvudmål för 2014 har sedan lång tid tillbaka varit KMD Ironman Köpenhamnkmd-ironman-copenhagen-logo

Vansbro Triathlon ligger 6 veckor innan Köpenhamn och kommer att bli en forminidikator för mig. Men nu har jag funderat noga och länge, jag vill  försöka slå PB på distansen. Därför blir Vansbro triathlon en viktig tävling, inte lika viktig som Köpenhamn men ändå  mycket betydelsefull.

VansbroLoggatillhemsida_vit

En annan planerad tävling är Växjö Triahtlon, det blir premiär på olympisk distans. Jag tror att denna distansen passar mig ganska dåligt då simningen är lång i förhållande till de andra grenarna.  Jag väljer att se Växjö som ett träningspass. Jag får möjligheten att träna bland annat växlingar.

Just nu sitter jag och skissar på mitt träningsschema, jag kommer att använda mig av Joe Friels ”Your  Best Triathlon”. I den finns träningsscheman för alla distanser. Mer om detta i kommande inlägg.

bild 12

 Fortfarande försäsong

I dagsläget pågår fortfarande försäsong, jag försöker bli starkare i bål, ben och rygg för att simma och cykla snabbare. När det gäller simningen har jag fått lite dåligt självförtroende sedan förra simpasset när det gick så dåligt och jag har inte varit och simmat sedan dess, vilket inte gör saken bättre.

Däremot har jag kört några pass på trainern i källaren och det gör mig gladare då jag är starkare i intervallerna än jag var i våras.

bild 7

A messy paincave

bild 10

Veckan som varit har jag försökt få in träningspass i julstöket. Det har blivit några på trainern hemma och på löpbandet på jobbet.

Lite lunchträning på träningsverksstinna ben. Planen var 6x3min intervaller med mina fivefingers. Men ett larm kom i vägen. Jag fick ihop 4x3min.

bild 6

Samma arbetspass på kvällen bestod av innebandy, jag har inte lirat innebandy sedan jag stäckte mig i vaden för ett tag sedan. Men denna stäckningen kände jag inte av så jag bedömmer den som läkt.

Jag blev otroligt trött på innebandyn. som inte det var nog gick min klubba sönder.

bild 4

Jag  fick ont i foten i slutet av matchen, idag 4 dagar senare har jag fortfarande ont i foten och träningsvärk. Vad är det med innebandy som gör att man ALLTID har ont i flera dagar efter?

Idag var det full manskap på innebandyn så jag stod över. Det gav mig tillfälle att köra lite styrka i vårt fina brandkårsgym

bild 9

Jag kör enligt mitt schema som jag gjort med baktanken att jag ska bli starkare i hela kroppen Andreas Linden skrev på sin blogg att han skulle köra 1,5 gånger sin kroppsvikt så det gör jag med.

först:

 bild 10

Marklyft 105kg

sedan:

bild 5bbild 6 bild 7 bild 8

knäböj 105kg

och…..

bild 3 bild 2 bild 1

Chins. Ibland kör jag med vikt.

avslutningsvis:

bild 13

några magövningar, bålstabilitet är viktigt.

Julhelgen är i antågande, detta kommer troligen betyda mindre träning och mer umgås med familjen och samla kraft. Framför mer mat.

Under jul och nyår kommer nog bloggandet ligga nere. I början av 2014 kommer jag att skriva mina tankar kring mitt träningschema.

En reaktion på ”Grovplanering 2014 mm

Kommentera

