”Racerapport”

Lördagen den 8/2 var det således dags.

Första löppasset sedan i mitten av december. Naturligtvis bestämmer jag mig för min älsklingsrunda, Åsenhögarundan, ca 16,5 km och 310 höjdmeter. Med knäböjsstumma ben men med ett glatt humör löper jag på i 4:30 tempo, det känns bra. Det gör lite ont här och där, men när jag blir varm släpper det och det är bara en härlig känsla att kunna löpa på utan smärta i foten.

De flesta höjdmeterna ligger första 8,5 km och milen gör jag på 46 minuter. Vid 14km är det en lååååååång nedförsbacke och jag tänker att nu ska jag trycka på nedför, men det händer inget, no power left. Det gör inget. Jag löper helt euforisk. Jag svänger in på ”min gata” bara 300m kvar, trycker på, händer fortfarande inget. bara smärta och stumhet. Landar hemma, 1:17:03 det betyder 4:37 min/km säger klockan.

bild (3)

Jag är helt slut i benen, det är helt stumt. Under gårdagen kunde jag knappt gå i trappan, idag kunde jag gå nedför trappan om jag gick lite på sidan.  🙂 Träningsvärk måste vara den skönaste smärtan särskilt i samband med en löppremiär efter en skada.

Lite statistik på min löpning runt Åsenhöga

                                       Februari 2012: 4:37 min/km                                       Februari 2013: 4:27 min/km

Nu kan jag börja fokusera på snabbhet igen. Jag ska försöka springa snabba intervaller på löpbandet imorgon…. Om benen tillåter.

skor

Kommentera

