Ryggskott och Salming RunLab

Tanken var ju att jag skulle postat ett inlägg om min Salming RunLabupplevelse när jag fick rapporten.

salming-runlab-logo

http://runlab.salming.com/in-swedish/

Den har jag fått men ett ryggskott kom i mellan.

I söndags skulle jag fortsätta med renoveringen av tv-rummet på övervåningen. På vinden ovanför rummet är det isolerat med sågspån och det tänkte jag ta bort och ersätta med glasfiberisolering. Lågt till tak gjorde att jag gick böjd, gjorde en vridrörelse samtidigt som jag hade sopsäcken med sågspån långt framför mig. Jag kände direkt att detta var inte bra och gick ner till från vinden. Det blev bara värre och värre.

logo

Det blev att ringa Amadeuskliniken dagen efter och som tur var fick jag komma till David redan kl.11. Det blev fem dagar utan träning. David ordinerade mig att kyla och försiktiga promenader. Utöver detta har jag försökt kurera mig med spikmatta och bastu. Jag fick under inga omständigheter springa, vilket ändå inte gick. Lätt simning sade han men jag har inte kunnat vrida mitt bäcken utan att det gjort ont.

Både David Larsson och Johan Carlsson är extremt duktiga och har behandlat mig och många andra idrottsmän och kvinnor. Jag kan varmt rekommendera båda två om ni får problem med ryggen och mycket annat. Läs på deras hemsida vad dom erbjuder.

http://www.amadeusklinikengislaved.se/

Som att inte det var nog med elände så åkte jag i onsdags till käkkirurgen på Ryhov i Jönköing. Dags att dra ut en visdomstand. Det gick dock oväntat bra. Två stygn i munnen och sen åkte jag hem. Innan jag åkte tackade jag allihopa för ett bra jobb. De kollade konstigt på mig, det är nog inte så ofta dom får beröm där.

Idag har jag kört igenom träningsschemat jag fått från löpanalysen.

Marcus Aronsson front view

Charmig bild från löpanalysen

Hela rapporten hittar ni längst ner i inlägget.

runlab front

Efter avslutad löpning i butiken fick jag en analys av Peter Fröberg. Detta var vad han kom fram till:

Ojämn steglängd (step length)
Bra stegfrekvens (steps/minute)
Bra amplitud (pelvis height)
Pelvis-obliquity kan förbättras (pelvis movement)
Knät faller in vid fotisättningen (ankle path)
Pronation/supination kan förbättras (foot pronation/supination)
Överkroppens lutning kan förbättras (shoulders-pevis angle, flex)
Armbågsvinkeln kan förbättras (elbow angle, sagital)
Armbågens rörelse sett från sidan kan förbättras (elbow path, sagital)

Dessa åtgärder ska jag göra för att förbättra mina brister:
Förbättra armarbetet.
Bli starkare i raka magmuskeln och gluteus medius.
Rörligare i höftböjarna.

Peters förklaring:

peter-froberg

Du behöver förbättra dina armar ha mindre vinkel i framåtpendeln samt komma högre upp i bakpendeln. Försök att få det att kännas naturligt.

Du behöver bli starkare i gluteus medius och raka magmuskeln samt bli rörligare i höftböjarna. Dessa åtgärder gör att du stabilserar upp höften och hittar en bättre balans och hållning i din löpning.

runlab skeleton

Marcus Aronsson utan kött

Han visade mig rätt armföring och redan på löpbandet i butiken kändes löpningen bättre.

Kolla lite i rapporten nedan och som jag skrev i förra inlägget:

Jag tycker verkligen att om man är en seriös löpare så bör man lägga en slant på en löpanalys. De små tipsen jag fick av Peter Fröberg på plats gjorde skillnad direkt.

Hela rapporten med lite snygga filmer finns att skåda här: http://runlab.salming.com/report/5376a1/

träningsschema

skärmdump på träningsschema

Utöver bilderna medföljer lite beskrivningar och antal set och reps.

Information och boka löpanalys:

http://runlab.salming.com/in-swedish/

salming nonosense

Kommentera

