Säsongspremiär: Växjö Triathlon

Växjö

Då var det äntligen dags för tävling, Växjö Triathlon var mer en träning än tävling inför den kommande säsongen. Lite för att testa kroppen och utrustningen. Känna på växlingarna.

image

Uppladdningen var mindre optimal, jag har jobbat mycket i veckan. Måndag dygn, onsdag, torsdag på Decalprodukter och fredagdygnet innan tävlingen.

decalprodukter-banner

På fredagdygnet hade vi många larm var av 3 på natten så jag fick ganska kass sömn. Men jag får skylla mig själv, jag har ju vetat detta länge så jag kunde bytt bort det dygnet.

Logo_Huvud

Jag och Marie lämnade barnen hos Farmor och Farfar innan vi styrde kosan mot Växjö. Himmeln öppnade sig och det fullständigt öste ner hela vägen till Växjö. Jag blev avlämnad vid tävlingsområdet i god tid och Marie drog till Samarkand för att shoppa lite. Här fick jag se starten på Växjö mini Tri och efterhand avtog regnet.

Det var en härlig känsla att gå omkring och snacka med de andra triathleterna.

En timme innan start drog jag i mig 2st Beet It rödbetsjuiceshot från Native Fitness

beet it sport shotnative fitness

och 30 min innan var det dags för Umara Intend.

Umara

Och jag hade fyllt min rammonterade flaska med Umara Sportdryck. 

Simstart:

J70A2122

Foto: från Rickard Carlssons blogg, hoppas jag får låna det

Jag gick i plurret i riktigt god tid och fick simma lite. Det var riktigt skönt i vattnet. Simningen var stökig för min del, många sparkar och slag. Jag försökte hitta lite fötter att ligga bakom men simmade då ifatt dom och försökte byta fötter att följa, då blev jag påsimmad och bytte kurs. Efter ett tag besämmde jag mig för att vara tuff och knuffas tillbaka. Då gick det bättre.

Första 500m gick riktigt bra, de simmade jag i 1:40min/100m men sen hände något. Jag vet att jag  kände som att jag tappade rytmen. Enligt klockan gick de två sista 500m i 1:54 tempo och tydligen så                           simmade jag 1.62km. Det är ju inte är någon höjdare.                              Totaltid för simningen: 29:26.  Jag är inte så nöjd med det, men jag är ju tydligen inte bättre simmare.

T1:

T1 strulade en del, jag fick inte av mig våtdräkten. Jag fastnade med armarna  i dräkten och jag fick kämpa en del.  T1 gick på 2:09

bild 1

Cyklingen:

Jag hade stora förhoppningar på cyklingen, men ganska tidigt kände jag mig seg och trött i låren. Det gick för långsamt i uppförsbackarna.Efter ett tag ökade biltrafiken på cykelbanan och det blev ganska otäckt att cykla snabbt genom rondeller med massa bilar. Tyvärr hände det även en olycka där Rickard Carlsson krockade med en bil som en funktionär släppt fram. Det var 2 filer i varje riktning så man kunde haft biltrafik på ena sidan och cykeltävling på andra, enligt min mening. Det är riktigt tråkigt när sånt här händer och jag hoppas att Rickard tillfrisknar snart och att hans cykel höll. Min cykeltid: 1:06:12 vilket ger ett snitt på 35,4 km/h. När jag svängde av mot T2 knäppte jag upp skorna, lirkade upp fötterna på skorna.  Jag gjorde nog min snabbaste T2 någonsin. 37 sekunder.

Löpning:

Jag kände mig stark på löpningen och lade tempot strax över 4:00 min/km det kändes bra i några kilometer men sen fick jag justera ner tempot lite. När det var en liten bit kvar ökade jag igen. Jag försökte spurta ifatt några framförvarande men det fanns helt enkelt ingen mer power i benen. Löptid: 42:13

bild 3

Vassa Salming Race

Sluttid 2:20:35

Är jag nöjd med det? Nja, jag hade hoppats på ner mot 2:15. Kanske hade det gått om jag vilat ordentligt och om det varit färre bilar på cykelbanan.

Nu skiftar fokus till halv Ironman i Vansbro den 28/6.

Jag MÅSTE Simma och Cykla mer.

bild 2

Glad Marcus efter loppet

bild 4

Bild över folkhavet

Växjö_annie

Grattis 

Annie Thorén och Fredrik Carlén 

Vinnare av respektive seniorklass

salming nonosense cropped-skor.jpg

Kommentera

