Inför kommande tävlingar mm

bild 1 (1)

Det är fantastiskt fina dagar nu. Det finns inte mycket som slår en kopp kaffe på altanen i morgonsolen. Särskilt inte en måndag kl 9 när man vet att alla andra jobbar. Sverige är fantastiskt under sommaren.

 Växjö

Efter Växjö har jag funderat över min energiplan för Köpenhamn. Jag Jag har testat lite under ett cykelpass och har nu kommit fram till hur jag ska göra.

kmd-ironman-copenhagen-logo

F4B6C3F0-5CBA-4745-A409-8AC0022D3C10

fulhjulen på igen

Jag kommer att börja med Rödbetsjuice och Umara Intend innan tävlingen. Jag tycker att jag får en fantastisk effekt av det. I min rammonterade 1,3 liters flaska kommer jag ha sportdryck, jag kommer att starta med Umara Sport. Men eftersom jag inte har egen langning kommer jag att fortsätta med High5 som serveras på tävlingen.

Umara

High5-IsoGel-Sachets-25-x-60g-Energy-Recovery-Gels-CitrusPlus-Caffeine-0

I den lilla flaskan mellan Aeropinnarna kommer jag ha High5 IsoGel.  Jag räknar med att behöva 600 ml gel under cyklingen. Det går i ca 800 ml i flaskan så jag fyller upp den med det.

Så länge jag har Umara Sport att cykla på kommer jag inte behöva någon gel. Jag räknar med att jag kan cykla i 2 timmar på de 1,3 liter jag har i ramflaskan

bild 1 (2)

rammonterad flaska

Om jag har räknat rätt bör jag kunna har jag då med mig så jag kan trycka i mig ca 150g kolhydrater per timme i snitt på cykeln.  Det kommer jag  inte göra åt. Men det förutsätter även att de blandat sportdrycken på tävlingen rätt.

Jag kommer testa detta fullt ut på Vansbro Triathlon den 28/6

VansbroLoggatillhemsida_vit

När det kommer till träningen så går den på som den ska, tror jag.

 Jag tragglar på med simningen, den är jobbig för mig.

I Gnosjö ligger Folkes Park  med en pöl som lämpar sig för ensamsimning i öppet vatten. Jag besökte den en fin kväll i veckan. Ett varv i sjön är ca 250m

bild 5 cropped-profilbild-e1401744911311.jpg

Det är fina kvällar nu

 bild 3

Cykel börjar kännas bra, jag tror jag kommer att kunna hålla min tänkta snitthastighet på Vansbro.

6734-3-salming_speed_male

Löpningen känns stabil som alltid.

bild 1

Jag har även blivit starkare i de styrketräningsövningen jag fick från från Salming RunLab. Övningarna går ganska snabbt att köra igenom och jag känner att jag har bra teknik.

salming-runlab-logo

runlab skeleton

Marie har blivit påverkad av mitt tjat om hur bra mina skor är och har bestämt sig för att låta sig uppgraderas till Natural Runner i ett par Salming Distance.

bild 2

Man får väl säga grattis till den insikten

salming-runlab-logo salming nonosense skor

TS-Logo-N-tverk

2 reaktioner på ”Inför kommande tävlingar mm

  1. Tänk på att du inte bör konsumera mer än 90-100gr/timme av Sport. Om du inte testat dig fram och upptäckt att du klarar en större mängd. Det finns de som klarar mängder upp och över 120gr/timme men se till så att du har koll på mängden energi du får i dig varje timme 🙂

    Svep även 20-30gr Sport cirka 15 minuter innan start för att initiera upptaget och ha energin tillgänglig från start. Börjar du dricka först under loppet kommer du få en fördröjning pga tiden det tar för magen att tömmas och tarmens upptagstid innan du får ut energin i blodbanan och sedan muskulaturen.

    Ett mindre intag runt 15 minuter innan start gör att du har energin tillgänglig i blodbanan redan från start 😉

    // Tommy Ivarsson, Umara

    Gilla

Kommentera

