Vansbro Triathlon – DNF

 bild 3

Frågan är om Triathlonsverige verkligen behöver ännu ett inlägg om misären på Vansbro Triathlon. Men jag känner för att skriva av mig lite.

Jag har de senaste dagarna läst alla inlägg om Vansbro Triathlon på triathlonbloggar.se. Alla har varit väldigt intressanta och välformulerade, och här kommer ännu ett inlägg i detta ämnet. Fast kanske inte lika välformulerat.

Historien om mitt Vansbroäventyr började Fredagen den 27/6……

bild 1(2)

Jag packade bilen och begav mig ut på den 40 mil långa resan från Gnosjö till Vansbro. Jag hade packat med mig extra av allt, 2 par löparskor,  2 par löpartights, 3par simglasögon, 3 racebelt. Ja, jag tyckte jag förberett mig bra.

Jag satt och lyssnade på radio och lite på KJ Danielsson på tripodden och rätt som det var hade jag passerat både Skövde och Kristinehamn. Jag stannade på Nässundets Station som är ett fantastiskt fint café.

 bild 1(3) bild 2(3) bild 2(2)

Köpte till och med lite bröd

Jag hade bokat ett rum hos ”Kjell o Karin” i Vansbro. Dom bor i en fin gammal 20-tals villa ca 2 km från starten.

bild 1bild 4(3)

När jag kommit fram, burit in alla mina grejer till rummet, även cykeln,  åkte jag för att bekanta mig med tävlingsområdet, hämta startkuvert och kika i Team Sportiatältet.

bild 5(2)

utlämning av startkuvert

bild 4(1)

Här skulle kön till ner i vattnet vara

bild 5(0)

 Växlingszon

bild 3(1)

Bassäng och värmetält till höger, i bakgrunden restaurangtält mm

bild 2(1)

Här kommer man upp från simningen.

Det stora samtalsämnet på Facebook har varit hur vida vi kommer få simma eller inte. Regler har saxats hit och dit och allt har spekulerats.

bild 2(5) bild 1(5)

Efter Pastaparty var det dags för Pre-racemöte.  På mötet lät ändå Clas Björling lite hoppfull om att det skulle bli simning, dock en förkortad sådan.

bild 3(5)

snabbsimmaren Ryan på mötet

Tillbaka till det hyrda rummet, packa lådan, planera lite,  packa lite till och sen en skön sömn för att vakna utvilad på raceday.

Jag vaknade innan klockan ringde, studsade upp och började klä på mig calfguards, tridräkt, pulsband och träningsoverall. Kanske lite tidigt att börja klä sig för tävling kl 06:00 när tävlingen startar kl 12:00.

bild 4(5)

Väl nere på tävlingsområdet checkade jag in cykeln och gjorde min plats redo. Det var kallt och vid pre-recemöte nr 2 meddelades att simningen ersätts av ca 6 km löpning.

Eftersom det var kallt och regnigt klädde jag på mig ordentligt. Planen var att springa i överdragskläder i mina Salming Speed, därefter byta sockar och cykla. Den avslutande löpningen tänkte jag springa i Salming Race.

bild 1

Jag startade onödigt långt bak och fick zick-zacka mig fram i den långa ormen av löpare.  löpningen gick ut på en löpslinga i skogen, ganska kuperad men framför allt väldigt mjuk och geggig.  Jag brydde mig inte om att jag steg i pölar och gegga, jag skulle ju ändå byta sockar och skor.

Enligt Vansbros tidtagning snittade jag 4:17 min/km. Jag är ganska nöjd med det i den tjurrusetlika terrängen.

skor (3)

Salming speed

Väl inne i T1 plockade jag på mig glasögon och hjälm, snurrade på mitt racebelt till ryggen som då lossnade och jag fick knyta det runt midjan, skynda skynda, tittar upp…. glasögonen har immat igen fullständigt, skit i det det försvinner när jag börjar cykla, ner med cykeln och rusade iväg.

Jag fick vinkla huvudet uppåt för att se under glasögonen pga imman, det såg nog ganska kul ut med en tempohjälm.

Skynda,  skynda jag förlorar tid…… och upp på hojen. VAD ÄR DETTA?!?! INGA Cykelskor?!?!??  Vilket rookiemisstag!!! Jag bara ställde cykeln åt sidan, sprang tillbaka till min plats, jag skulle ju byta sockar med……skit i det, jag förlorar tid!!! Tillbaks till cykeln och iväg.

T1 =4,02min

Trampade iväg på den slingriga vägen ut ur Vansbro och det började regna ordentligt igen. Trampade på i ett vad jag kände behagligt tempo, snittade strax under 36km/h men jag blev blötare och blötare, frös mer och mer. Särskilt om fötterna.Tanken jag hade i början var att jag får snart springa igen, då får jag upp värmen. Efter 3 mil kunde jag inte känna fötterna längre. Jag cyklade lite till och började tänka på hur mitt blogginlägg skulle låta om den här skiten, vilka ursäkter skulle jag ha att det gick så dåligt? Jag kände att jag vill inte springa sen heller, jag vill bara bli varm. De negativa tankarna fyllde mig, jag ville inte kämpa på cyklingen heller. Jag bryter tänkte jag. Men plötsligt kom varvningen, glada människor som hejade på och jag tänkte ”äh, det är inte långt kvar” jag kör på.  Men väl ute på banan igen kom de negativa tankarna. Jag stannade vid 5 mil och tänkte känna på fötterna, ingen känsel, stampade med dom, ingen känsel. Detta är nog inte så bra. Jag vände och cyklade mot varvningen igen. Jag meddelade en funktionär att jag bryter och cyklade mot värmetältet.

Väl i värmetältet fick jag en bar, en gel och varm dryck. Av med kläderna och på med en torr filt och värmefläkt så var man människa snart igen.

Vad har jag nu lärt mig av detta?

Jo, den troliga anledningen till att jag frös så förbannat var nog att jag tagit på mig för mycket kläder. När kläderna blir blöta så kyler dom kroppen. Vattnet rann också utmed benen och ner i skorna som kylde fötterna som blev ännu kallare när jag inte kunde hålla övriga kroppen varm.

Jag har även lärt mig att mitt vätske- och energisystem kommer att fungera på min kommande Ironman.

Avslutningsvis vill jag  verkligen tipsa om denna lilla race rapport från Vansbro Triathlons facebookgrupp. Läs och njut https://t.co/tbP3zQ7I3Q

Nu är det är bara att lägga sig allt djupare i tempoställning och blicka framåt mot KMD Ironman Köpenhamn.

CamillaLarssonVinnareVansbroTriathlon2014BjrnAnderssonVinnareVansbroTriathlon2014

Ett stort grattis till Camilla Larsson och Björn Andersson till segern

bild 4(4)

DNF-tröst på vägen hem.

Några avslutande Tack!!!

VansbroLoggatillhemsida_vit

TACK!! Claes Björling och Vansbro Triathlon för ett bra arrangemang. Vädret rår ni ju inte för.

salming nonosense cropped-skor.jpg

Tack för skor och kläder

decalprodukter-banner

Tack för dekalerna

native fitnessbeet it sport shot

Tack för Rödbetsjuicen

logo-3

Tack för Umara Intend

Anderstorps OK

Kommentera

