Nytt energiupplägg inför Köpenhamn

Jag har haft en bra vecka på Hagöns Camping. Det har varit soligt och fint, vi har badat i havet och kommit i ordning med alla grejer i husvagnen inför den riktiga semestern som börjar imorgon.

Under veckan som varit har jag varit i mailkontakt med Simon på Umara.

20140709-082101-30061272.jpg

Vi har diskuterat hur jag bör lägga upp min energiplan för KMD Ironman Köpenhamn.

20140709-082131-30091416.jpg

Rådet jag fick av Simon var att jag ska blanda sportdryck ganska hårt i min 0,8 liters flaska som jag har monterad i cockpit. Sportdrycken blir nästan lika energität som en gel i den flaskan.  Tanken är att jag ska få i mig den flaskan under 3 timmar. Troligen kommer jag att komplettera med lite vatten på lagningstationerna utmed cyklingen.

bild 1

Profile design Aero HC System

I min rammonterade speedfil som rymmer 1,3 liter blandar jag något svagare och denna kommer jag dricka under den senare delen av cyklingen. Där blandar jag sportdrycken svagare för att magen inte ska rasa lika lätt. Ju starkare sportdryck senare i loppet desto större är risken för magras

bild 2.

Speedfil vätskesystem

 När jag sen ska ut på löpningen kommer jag att ta en ny dos Umara Intend för att sparka igång systemet igen. Enligt Simon innehåller även Intend ett ämne som heter citrullin som ska skjuta på tiden innan man får ett magras.

native fitnessbeet it sport shot

Native fitness levererar igen

I övrigt kommer jag att ladda som vanligt med rödbetsjuice under raceveckan.  Jag kommer att ta 2 st rödbetjuiceshots en timme innan och Umara Intend 30 min innan simstart.  Jag har även tidigare fått rådet att ta en slurk sportdryck 15 min innan start så det kommer jag att göra. Det gör jag för att upptaget av energi av tarmen ska initieras.

Det som är värt att säga om träningen:

I Lördags sprang jag ett riktigt fint pass i Halmstad, jag sprang från Hagön  bort mot Tylösand, jag vände strax innan och sprang tillbaka. 25km fick jag ihop där.

salming speed

Idag ska jag cykla från jobbet i Borås till Halmstad.

Borås till halmstad

klicka på bilden för länk till Eniro

Jag hoppas jag får ihop si sådär 16 mil på den resan. SMHI spår västlig till Sydvästlig vind. Det blir väl motvind hela vägen då. Men det är ju träning det med.

Sen blir det semester och troligen ett uppehåll i bloggandet, möjligen några små uppdateringar lite då och då. Att blogga via telefon var ju fullständigt odugligt.

Jag hoppas ni alla får en fin fin semester!

cool-sol_141753085

cropped-skor.jpg salming nonosense

2 reaktioner på ”Nytt energiupplägg inför Köpenhamn

    1. Det fungerade jättebra! Jag körde ju Kalmar i helgen och hade samma upplägg men med 1 skopa intend i min 1,3 liters flaska. Jag tog en slurk varje kvart. Tills jag tömt flaskorna. Och då var det ca 15 min kvar på cyklingen. Perfekt!

      Det kommer snart ett inlägg om mitt Kalmaräventyr.

      Lycka till i Köpenhamn!

      Gilla

Kommentera

