Jag är en Ironman!!

20140709-082131-30091416.jpg

Jag gjorde det!

Jag simmade 3,8 km, cyklade 180,2 km och sprang 42,2km.

 inlägget ”Imorgon gäller det” avslutades ju vid T1 . Därefter hände inte så mycket mer än att vi var och åt och sen gick vi orienterade oss kring T2  så Marie hittar, sen åkte vi till hotellet och lade oss för att sova.  Och nu fortsätter historien om min Ironmanhelg i Köpenhamn.

Jag vaknade kl 04:30 till en fantastisk morgon. Puss och kram från Marie och iväg till frukosten med mina färdigpackade påsar.

bild

Tåg till flygplatsen och sedan vidare med Metro till hållplatsen Femøren.

Jag gick med raska steg från Metrostationen och fick upp lite skön värme i kroppen. Det var en fantastisk morgon.

Foto 2014-08-24 06 07 55

Det var en febril aktivitet i växlingsområdet. Speakrarna Paul Kaye och Torbjørn Sindballe höll låda och intervjuade lite bland annat Camilla Pedersen som var med om en cykelolycka och hamnade i koma i 3 veckor. Men hon är på väg tillbaka. ”Coma to Kona” som Paul sade.

paul Kayesindballe6848166-camilla-pedersen
Paul Kaye,Torbjørn Sindballe och Camilla Pederssen 

Först fyllde jag mina flaskor med sportdryck. Lånade en pump av killen med granncykeln. Ryckte och slet lite i mitt reservdäck som satt på diskhjulet, det sitter nog tänkte jag.

Därefter gick jag bort mot ombytestältet och tänkte byta om. Fast en timme innan start var lite väl ambitiöst. Gick och kollade på folk och stampade nervöst. Efter ett tag fick jag ett meddelande om att mina kompisar Martin och Robert hade anlänt till starten. Jag ringde dom direkt och vi träffades vid soptunnorna där After racepåsen skulle läggas.

bild 2
Glad men lite nervös

Efter en stund snack så var jag tvungen att byta om och värma upp.
Jag sprang med våtdräkt och värmde utanför omklädningstältet, fram och tillbaka tills det var dags att gå till starten. Där stod mina kompisar och hojtade och viftade med en skylt.
Foto 2014-08-24 07 30 22ironmanLogo
Marcus Ironsson med ”m-dot” istället för M

SIMNING

Foto 2014-08-23 22 03 27

Jag valde en plats långt åt höger och ganska långt bak, det gjorde att när starten gick fick jag gott om utrymme att simma utan att bli översimmad eller få slag. Inte mycket bråk var det vid första bojen heller. Simningen gick bra, jag tyckte att jag simmade lite zickzack ett tag  men jag jag hittade till slut en bra takt och ett flyt i navigeringen, men nästa år ska jag öva mer navigering.

bild 3P1060183P1060193P1060198
P1060199P1060202

Upp till växling, här märker jag att multisportläget på klockan inte fungerar som det ska.  Jag har inte fått någon tid för simningen. Jag sparar aktiviteten som eventuellt fanns och ställer in den för cykling. Jag byter om så fort jag kan och springer de 2-300m jag har till cykeln. upp och iväg.

CYKLING

Foto 2014-08-23 22 03 40

Cykelbanan hade lite krokig väg tills vi kom ut ur Köpenhamn och kunde cykla på riktigt. Inne i Köpenhamn tappade jag min flaska som jag hade på styret, den dunsade i marken och rakt under bakhjulet och exploderade. Där rök energi för 3 timmar. Jag fick planera om. Jag hade reservgel med mig och började trycka i mig den lite då och då samtidigt som jag började dra ur in rammonterade flaska som jag hade blandat för 2 timmar.

När vi kommit ut ur Köpenhamn hade jag riktigt fin medvind som jag passade på att nyttja. Jag tänkte att när jag vänder inåt landet blir det motvind och då kan jag behöva den lilla extratiden. Mycket riktigt blev det så.

Första varvet gick något fortare än andra då vinden hade ökat något och jag hade naturligtvis blivit tröttare.

P1060205P1060207P1060206P1060208
Dags för växling 

I T2 stod massor med folk och tog emot cykeln och jag fick springa vidare och leta upp min röda påse. Här tog jag en halv dos Umara Intend för magen och för att piggna till lite av koffein.

I min egen värld tyckte jag att T2 gick bra, fast jag var tvungen att stanna och kissa. Vilket visade sig i efterhand tog ganska lång tid.

LÖPNING

Foto 2014-08-23 22 03 47

Glad i hågen drog jag ut på mitt första Maraton någonsin. Varje varv stod Marie och hejade, tog kort. Martin och Robert hade placerat sig längre bort, detta gjorde ju att jag hade något att se fram emot varje varv.

Foto 2014-08-24 12 05 30 Foto 2014-08-24 10 51 34 Foto 2014-08-24 10 51 27

Löpningen var förlagd i det vackra Nyhamn, och i början njöt jag av den vackra omgivningen

Nyhamn 3Nyhamn 5  Nyhamn 1Nyhamn 2

I början sprang jag som vanligt alldeles för fort, Jag saktade ner mer och mer. Efter en mil hittade jag min pace. Jag sprang enligt planen  5min/km i 21km. sen började det gå trögt och jag bestämde mig för att springa och vila lite. Tryckte i mig lite mer redbull, cola och gel. Vid 30 km tänkte jag att jag måste rycka upp mig om jag ska ha någon chans att komma ner mot 10 timmar. Jag gjorde ett ryck och försökte trycka på men kom aldrig upp i högre hastighet än 5:09min/km och nu blev benen riktigt stumma. Det gick långsammare och långsammare och jag kunde inte göra något åt det. Sista milen blev en transport mot mål.
P1060209bild 4P1060211

När jag sprang mot målet ropade jag åt publiken och visade att jag skulle gå i mål. Publiken var inte sena med att svara på det fantastiska sätt som den gjort under hela tävlingen. Hela tiden med glada tillrop och pepp.

Målgång 1Målgång 2Målgång 3mål

 Efter målgång blev jag så fantastiskt glad att jag var klar och min tid, så nära 10 timmar.

P1060216
Förvirrad

Jag hade ju inte riktigt vetat hur det gått på simningen eller i växlingarna. Jag  irrade runt en stund innan Marie mötte upp mig bakom målet på väg mot Athletes garden. Där fick jag gråta en skvätt mot hennes axel. Innan Martin och Robert kom och gratulerade mig till min fina prestation.

P1060218
Athletes garden

P1060222 P1060219
P1060224
t
re kort på mig där jag är glad trött och vindögd

Men hur gick det då? min raceplan står inom parantes

Simning: 1:08:56 (1:10:00)
T1: 6:26 min (5 min)
Cykling: 5:07:45 (5:10:00)
T2: 4:58 (5 min)
Löpning: 3:39:26 (3:30:00)
Totaltid: 10:07:29 (10 timmar)

Alla mellantider hittar du här: LÄNK!

Fler bilder (finns här) och lite video (finns här)

Jag vill avsluta med att tacka alla som stöttat mig i min resa mot Ironman.

Först av alla vill jag tacka Marie som håller mina fötter på jorden när jag svävar iväg i mina tränings- och tävlingsdrömmar och tar hand om familjen när jag är ute och tränar.

Sen vill jag tacka Salming Running och Jocke Sandin som fixat fina förutsättningar med skor och kläder för träning och även löpanalysen som jag tycker att jag haft nytta av.

salming nonosensecropped-skor.jpgsalming-runlab-logo

Tack även hela Team Salming för pepp och stöd.

Jag vill också tacka Simon på Umara för ovärderliga råd om nutrition under tävling och alla svar på de dumma frågorna jag skickat.

20140709-082101-30061272.jpg

Tack också till Patrik Bohman på Native Fitness för rödbetsjuice och diskussioner kring kost och träningsupplägg,

native fitness

Tack Robert Malmgren för ovärderliga råd när jag behöver dom.

Avslutningsvis tack till Decalprodukter för riktigt snygga dekaler på cykeln.

decalprodukter-banner

Jag hoppas ni vill vara med mig ett år till.

bild 5

4 reaktioner på ”Jag är en Ironman!!

Kommentera

