Sammanfattning av säsongen 2014

Visare, snabbare och snyggare.
Så vill jag sammanfatta 2014.

mål

Försäsong

Jag började 2014 med en stressfraktur i foten. Det medförde att jag fick simma och cykla istället. Om man tittar på hur jag presterat i de olika grenarna så är det helt rätt att öka träningsdosen i både simning och cykling. Men när jag tittar i träningsdagboken ser jag att jag bara uteslutit löpningen inte ökat mängden i de andra grenarna.
Jag hade lagt ett träningsschema med hög träningsdos, det fick jag överge tidigt på försäsongen.  Jag redigerade träningsplanen ett önskemål om minst 3 pass i veckan.

Träningen flöt på enligt den nya planen efter jag tillfrisknat från min stressfraktur. Förutom att jag simmade för lite.

När man tränar hårt och mycket blir kroppen skör, ska man kombinera detta med renoveringar och extrajobb blir kroppen ännu skörare. I april fick jag ryggskott och behandlade mig hos kiropraktor David Larsson hos Amadeuskliniken. Efter ryggskottet kunde inte träna på en vecka. Fullt återställd efter ca 2 veckor.

Växjö

Tävlingssäsongen började ju i Växjö med en olympisk distans, Jag hade aldrig kört en olympisk innan och förväntningarna var ganska låga.  Jag simmade för långt enligt min GPSklocka. 1620m och på tiden 29:26 vilket ger 1:49min/100m. Jag snittade 35,4km/h på cyklingen och sprang 4:13min/km.

Efter Växjö flöt träningen på jag kände att jag blev snabbare och uthålligare i simningen och cyklingen. Löpningen, ja den var ju redan bra och jag bara lät benen springa på lite då och då i lugna distanspass.

VansbroLoggatillhemsida_vit

Jag åkte till Vansbro triathlon i hopp om att kunna slå personligt lrekord på Halv Ironmandistans. 4:30 var målet på försäsongen men det reviderades till att gå under min gamla tid 4:47.

Men istället för PB frös jag som en hund och bröt på cyklingen. Det som skulle bli generalrepetion inför min Ironmandebut gick om intet. Det var bara att lämna den tävlingen bakom sig och fokusera mot nya mål.

20140709-082131-30091416.jpg

Jag fokuserade på teknik och distans i simingen och mestadels distans på cyklingen och löpning.  Jag kände mig trygg i min raceplan där jag planerat sub10. Tyvärr lyssnade jag på skeptiker kring mig och jag började tvivla på min kapacitet.  10:07 är ju inte sub10 men ganska nära. Det var kanske det skeptikerna menade.

Inför Köpenhamn bestämde jag slutligen nutritionsplan. En plan som säkert hade fungerat om jag inte tappat min flaska innehållande energi för 3 timmar.

bild 1

Ett minne blott

Och nu då?

Jag är ju anmäld till Kalmar 2015, än så länge blir det A-tävling.

2015

Längre fram i Höst/Vinter kommer jag att göra en grovplanering, sätta  upp nya tidsmål och ett nytt fräscht träningsschema med fokus på Ironmandistansen.

men mer om det i höst.

Men….. Visare, snabbare och snyggare?
förklaring följer……………

Visare efter stressfraktuen och ryggskottet. Visare efter DNF i Vansbro och jag har ju en helt ny erfarenhet i min Ironmandebut.

Jag är definitivt snabbare i år. Simmar och cyklar snabbare. Jag hade ju samma snitt på både simningen och cyklingen i Köpenhamn som  i  Växjö. Löpningen är nog inte snabbare men……..

………Snyggare? Ja, jag springer snyggare efter Salming RunLab testet, Simmar snyggare och cykeln är snyggare med 90mm profil fram och diskhjul.

1 (1)
Prepunkabilden igen

salming nonosense20140709-082101-30061272.jpg    salming-runlab-logocropped-skor.jpgnative fitness decalprodukter-banner

En reaktion på ”Sammanfattning av säsongen 2014

Kommentera

