Salming RunLab

Så var det dags för min andra Salming RunLabanalys.

IMG_5077
Det var med spänd förväntan jag kom till ett soligt Göteborg

Som vanligt var jag en timme för tidigt, jag gillar ju inte att komma för sent. Tack vare min tidiga ankomst fick jag både träffa Jocke och Oskar

Marcus Oskar

efter lite snack om löpning, triathlon och livets övriga väsentligheter bytte jag om till denna löparskrud.

runlab
Snygging

peter-frobergSara
Peter och Sara tog emot mig i butiken

De förklarade lite snabbt hur det hela skulle gå till. Efter att alla markörer kommit på plats fick jag bestiga tronen

IMG_5078
Observera produktplaceringen (vad menar jag?)

Jag värmde upp i några minuter och sedan kom vi fram till att liksom förra gången skulle jag springa i 14,16 och 18 km/h.

De 8 höghastighetskamerorna fick göra sitt jobb och ni kan kolla in löpstilen på Youtube

Hela rapporten från analysen finns att beskåda här:
http://runlab.salming.com/report/4988ba/

Lite nördig data finns nedan men hejda er lite först kommer lite förklaring till bilderna.
Blå Linje = 14km/h (4:17min/km)
Grön Linje = 16km/h (3:45min/km)
Röd Linje = 18km/h (3:20min/km)
Gråa Linjer = Mellan dessa linjer håller sig eliten när de springer

Här kommer det  Peter bedömer att jag bör förbättra

1. Jag ska räta upp kroppen
frammåtlutning
(ovan) Jag är liiite på gränsen framåtlutad
höftens lutning från sidan
Här kan ni se höftens tilt när jag springer, rätar jag upp kroppen så borde tilten hamna mellan de grå strecken.

 2. Föra armarna längre bak och längre fram och inte låsa armbågen.

Armbåge från sidan VänsterArmbåge från sidan höger
Här ser ni hur vänster och höger armbåge rör sig (ovan)
Här ser ni hur händerna rör sig (nedan)
handen från sidan vänster handen från sidan Höger
Jag ska dra armbågen mer bakåt och i framåtrörelsen, när handen kommer framför höften ska armbågen slappna av så man slänger upp handen mot bröstet och detta ska man försöka få att kännas naturligt. Även detta kommer att medföra att jag rätar på mig.

Kolla 38s in i detta klippet så kan ni se hur en bra armpendel kan se ut
Youtube

Hela Salming Running Academy finns här

3. Aktivera Gluteus i löpsteget.

aktivera gluteus
Jag ska liksom spänna rumpan i frånskjutet och om jag tolkar det rätt så kommer jag att få medför mer driv i steget och en mindre vertikal förflyttning i mitt bäcken.

Även detta kan man se i Youtubeklippet.
Youtube

Peter sade att jag är en bra löpare och vi ska inte peta för mycket i min löpning

Här kan man se vilket fantastiskt bra löphjul jag har:
Löphjulet
och att jag har en bra fotisättning på framfoten
fotisättning

Peter lovade mig lite rörlighetsövningar och tips på mailen så de väntar jag på.  Och nu har de äntligen kommit.

armpendel marcusarmpendel idealisk
Se bilderna ovan.
Peter skriver:
Armbågen går inte tillräckligt högt upp i bak pendeln
Gå högt upp med armbågen i bak pendeln och håll upp bröstkorgen. Gör övningarna nedan innan du springer.
Övning armpendel

Nästa, Höften

ben Marcus höft idealisk
Höften rak när foten är längst bak

Höftens rotationen bör ske på ett sådant sätt att höften är rak när foten är längst bak. För att höften ska var rak när foten är längst bak så behöver den höftsidas säte vars fot är i marken tryckas framåt under löp steget. Gör övningarna nedan innan du springer.
Övning höft

Jag ska lägga lite tid på detta inför det kommande Göteborgsvarvet. inklusive den styrketräningen som jag fick förra löpanalysen.

Jag rekommenderar verkligen er som är seriösa att göra en löpanalys. Man får en riktigt proffsig rapport efter och det känns verkligen som att jag kan förbättra löpningen med de råd jag får.

Boka genom att klicka på bilden nedan.
salming-runlab-logo

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

och

mina sponsorer nedan.

salming nonosense

20140709-082101-30061272.jpgIMG_4329

salming-runlab-logo

  native fitness
freemax logo

En reaktion på ”Salming RunLab

  1. Pingback: Offseason | Marcus Triathlon

Kommentera

