Tjörn Triathlon – Säsongsavslutning

Foto 2015-08-30 15 36 50

Då var det åter dags för Tjörn Triathlon. Sist jag var här var 2013, då åkte jag själv och gick i mål på 4:47.

Med Ironman Kalmar i kroppen för två veckor sedan hade jag  inga större krav på mig själv i år. Jag åkte dit med inställningen att ha en rolig tävlingshelg och ha kul med mina kollegor som ställde upp i Brand SMs lagtävling.
Foto 2015-08-28 16 13 56
Andreas Götesson (cykel), Jag, Wictor Magnusson Broder (löp),  Joakim Nilsson (Sim)

 Vi åkte från Borås vid 12tiden och ställde upp husvagnen på campingen utanför träningskliniken på Tjörn.

Foto 2015-08-28 16 52 22
När det var klart gick vi till expot kollade på grejer och hämtade ut våra startkuvert. Sen var det bara väntan på Race Briefing och pasta party
Foto 2015-08-28 19 47 51
Sen låg vi och snackade och somnade alldeles för sent.
Klockan ringde vid 06:00 vi tog det lugnt på morgonen. Men vi var nere växlingsområdet i god tid. Incheckning av cykel gick problemfritt och sen tog vi oss till simstarten. Rödbetsjuice och Umara Intend tryckte jag i mig ca en 1h innan start. Jag hade tänkt värma upp i vattnet men en toalettkö satte stopp för det. Lite klassiska axelrullningar och blandade småhopp blev det istället. Jag ställde mig bland de andra blåa simmössorna. Jag hälsade på KJ Danielsson och önskade lycka till. Jonas Örarbäck var där, fokuserad som vanligt. Annie Thorén stod längst fram bland grabbarna. Alla de andra var naturligtvis där med George Bjälkemo, Åsa Lundström mfl. Det är häftigt att stå där bland eliten inom triathlon.
Åsa Lundström  Björn Andersson Bjälkemo lotta KJMarcus
Foto: Tjörn Triathlon

Simning

Så gick startskottet.
Foto 2015-08-31 09 04 44
Jag kom direkt in i en bra rytm trots ett litet slag som gjorde att jag fick in vatten i höger glasöga. När den värsta trängseln försvunnit lyfte jag på glasögonen och fick ur vattnet. Därefter tycker jag att simningen gick hyffsat problemfritt. Under en period upplevde jag dock att jag nästan stod helt stilla i vattnet. Jag simmade och simmade men när jag tittade mig omkring flyttade sig inte land någonting. Men jag såg även massa andra som simmade om kring mig och de flyttade sig inte heller. tillslut lossnade det och jag körde på. Men efter ett tag hade  jag drivit långt åt höger och fick simma tillbaka till bojen. Upp för stegarna, av med simmössa, simglasögon, tar en mugg vatten sköljer och spottar ut, ner med våtdräkten till midjan

Simtid: 35:25, en klar besvikelse.
Joakim simmade på 28:46
Foto 2015-08-29 10 51 26

T1
Av med våtdräkten helt, på med hjälm och iväg med cykeln.

Tid: 1:46, allt under 2 min är jag nöjd med.

Cykling
tjörn cykling
Jag kommer iväg, har bra tryck i benen men något hög puls, jag känner hur hjärtat bultar i bröstet. Det första jag gör när jag kommer på cykeln är att ta en slurk av min Umara Sport som jag blandat i min flaska mellan tempopinnarna. Jag har som vanligt blandat den riktigt hårt. 7 skopor i en 8dl flaska.
Väl ute på första varvet lugnar pulsen ner sig, jag hittar en bra fart. Första 45km går på 1 timme och 13 min. Ungefär 37km/h i snitt
Nästa varv blir lite motigare. Jag tror att det börjar blåsa lite mer i kombination med att jag blir mer och mer sliten i benen. Innan jag kommer till langningstationen för andra gången har jag druckit upp min medhavda sportdryck. Jag tar en flaska till och trycker i mellan armarna. Innan jag går in för växling har jag tryckt i mig ytterligare 2 gel och hela flaskan igen.

Plötsligt dyker korsningen upp där jag ska svänga till T2, jag har glömt ta ur fötterna ur cykelskorna och får klicka ur dom och springa med dom i T2 istället

Tid på cyklingen 1:23:59 mycket nöjd med den cykeltiden
Andreas cyklade jag förbi strax innan växlingen han cyklade på finfina 2:31:26

T2
Jag hänger upp cykeln, av med hjälmen, på med skärm, glasögon och Salming Speed.
salming mania
det är fler än jag som springer i Salming

Tid: 1:19
Det är en bit att springa i växlingszonen så jag får vara nöjd med detta.

Löpning

Jag hade en helt annan löpkänsla än i Kalmar. Så klart att distanserna är längre i Kalmar men jag kände mig inte lika energilös på Tjörn. Jag fick med mig en BeetITflaska med en skopa Umara sport som jag tryckte i mig hela vid första vätskestationen. Då slog det mig att jag skulle ta en halv sådan varje kvart, men magen höll. Jag fick en ny flaska av Joakim varje varv mot slutet var jag riktigt trött på sportdryck. Vid vätskestationerna tog jag vatten.
 Foto 2015-08-29 12 52 58Foto 2015-08-29 12 52 58 (1)Foto 2015-08-29 12 52 59

Publiken var fantastisk och hejade fram mig. Jag kände mig stark hela vägen in i mål.
Löptid: 1:37:09 jag borde kunna springa snabbare.
Wictor sprang på 1:22:17
Foto 2015-08-30 15 37 47
#Wictor #Skurt

Total sluttid: 4:39:35
PB med ca 8 minuter!! Det gav mig en 3:e plats på BrandSM!!
Foto 2015-08-29 13 41 32
Laget fick sluttiden 4:24:13 och det räckte till en andra plats. Grattis!!
Foto 2015-08-29 14 28 36

Vid 17tiden var det prisutdelning
Foto 2015-08-29 17 09 13
Foto 2015-08-30 11 34 09
KJ Danielsson, George Bjälkemo, Sebastian Norberg
Annie Thorén, Åsa Lundström, Sara Svensk

Tack alla som stöttat vårt lilla lag på BrandSM
Foto 2015-08-29 19 01 04

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

salming nonosense

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

 

En reaktion på ”Tjörn Triathlon – Säsongsavslutning

  1. Pingback: Sammanfattning av säsongen 2015 | Marcus Triathlon

Kommentera

