Runner Convention

Tanken var att jag skulle publicera detta inlägget dagen efter jag varit på konventet, men livet har varit fullt upp med annat och då får bloggande stå åt sidan. Men nu är det äntligen här. Som ni har väntat. Här kommer:

RUNNERS CONVENTION

Foto 2015-10-04 14 29 06

Det finns alltid något man kan lära sig av andra människor. Oavsett om personen är man eller kvinna, äldre eller yngre än du själv, nybörjare eller elit, löpare eller triathlet. Därför tyckte jag att Runner Convention lät intressant. Hit kunde ju hela spannet av människor komma. De olika klasserna lät ju jätteintressanta, synd bara att man inte kunde gå på alla.

Läs om de olika klasserna här:
http://www.therunnersconvention.se/

Foto 2015-10-04 14 28 55

Jag och Robert Nydén kom överens om att vi skulle gå på Yoga for Runners, Träning som funkar, På och Av, Strength for Lonesome Runners.

Dagen började med att jag vaknade på brandstationen i Borås. Jag åt lite lätt frukost och sen stod Robert utanför och vi åkte mot Salming Arena i Askim.

Väl framme så fick vi registrera oss, byta om och kolla runt lite i expot. Innan det var dags för första klassen, Yoga for Runners.

yoga

Det var ett intressant pass där det visade sig att jag inte alls har speciellt bra rörlighet eller balans. Kan jag bara komma ihåg de olika rörelserna så ska jag göra dom.

En snabb smoothie, lite kaffe och sen vidare till  ”träning som funkar.”

Foto 2015-10-04 14 28 22

Vi sprang iväg till ett spå i skogen där Sara Holmgren höll i ett gött backintervallpass med diverse styrkeövningar mellan varje intervall. Efter intervallerna blev det lite löpskolning.

Lagom slitna sprang vi tillbaka till Salming Arena där det var dags för lunch. I lunchrummet luktade det härligt svettiga människor och pastasallad.

Foto 2015-10-04 14 28 15

Lite mer kaffe och sen ”på och av” med Oskar Käck. Åter igen sprang vi till spåret i skogen och Oskar bjöd på mer löpskolning där vi överdrev övningarna för att vi ska vara starka i rörelsen även efter 1 mil och kanske längre. Mycket bra pass som avslutades med 3,2,1,3,2,1 minuters intervaller och sen joggade vi tillbaka igen.

Foto 2015-10-04 14 28 19

Nu var både jag och Robert riktigt slitna och det var dags för ”Strength for Lonesome Runners” klassen hölls av två instruktörer från Lonesome Runners och egentligen är det bara lite olika styrkeövningar med skivstång, pilatesboll, kettlebells osv.

Foto 2015-10-04 14 28 41

Men bra övningar. För att bli bra löpare och hålla sig skadefri så bör man styrketräna. De övningarna vi gjorde var bla. Marklyft, vadpress, utfallssteg, knäböj, magövning med kettlebell, bänkpress osv.

Foto 2015-10-04 14 28 36

Efter allt detta var vi helt slut och längtade hem till våra familjer. Vi hoppade över den avslutande Fun run och relaxen.

Summerar vi dagen så var det klart en rolig dag och definitivt har jag lärt mig ett och annat. Så till nästa år….. anmäl dig du med och lär dig något nytt….. och få ett par snygga Salmingskor på köpet.

skor
http://www.therunnersconvention.se/

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

salming nonosense

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

 

En reaktion på ”Runner Convention

  1. Pingback: Offseason | Marcus Triathlon

Kommentera

