Offseason

Jag hade planerat sedan länge att jag skulle ta en månad ledigt.

Under hela september har jag bara haft det gött, ätit gött, vilat, lustfylld träning vilket mestadels har inneburit innebandy.

Vi åkte hela familjen till Kreta. där fanns det god mat, öl, vin, godis, poolhäng, varmt i vattnet och mycket vila, så mycket vila att man blir lite trött på det.
2015-09-16 14.19.52 2015-09-16 10.34.26
2015-09-16 11.32.11

Efter att ha vilat på Kreta kom jag hem och fick för mig att jag skulle springa kretsloppet. Så klart går jag in för PB på distansen. 38 minuter sa jag till de som frågade. HA HA!! tji fick jag!! på upploppet älgade till och med Samuel Norlén förbi mig och slog mig med ca 4 sekunder. 40:17 tror jag det blev till slut.

2015-09-20 12.33.13

Men det var kul! vi var ett stort gäng från Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund som ställde upp i något som vi döpte till Stationskampen.

12046678_503463279821610_7060812508098159250_n
Jag hoppas på att stationskampen blir av nästa år med.

Under min offseason har jag har kollat runt lite var jag kan få hjälp med planering av försäsongen och träningsscheman. Jag har kollat lite i Joe Friels bok ”Your Best Triathlon” och gått tillbaka i min träningshistorik för att finna inspiration. Jag har mailat med andra triathleter och sakkunnigt folk. De flesta vill inte dela med sig av sina träningsscheman eller vill ha hutlöst betalt, eller betalt iallafall.

Så det jag kom fram till är att jag ska satsa på att höja min syreupptagningsförmåga under hösten/vintern. Jag kommer även att försöka simma ganska hårt. Jag kommer att köra enkla pass med få variationer.

Simning: 2 x 14 x 50/25m och 10x400m (tripoddenpasset)
Cykel: 4 x 4 min och 4-6 x 8 min.
Löpning: 4 x 4 min

Utöver detta kommer jag köra övningarna i Umaras Presationshandbok.
och de övningar jag fått från mina analyser på Salming RunLab
11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
salming-runlab-logo

Min vila gick vidare några veckor och tänkte sedan att jag skulle avsluta den med Runners Convention. 

MEN! så blev jag naturligtvis förkyld och blev upptagen med familj och jobb. Åter igen får man prioritera, det är naturligtvis inte svårt.

Nu känner jag dock att jag är på gång igen. Jag har kört några pass på wattbiken
IMG_4328

.                        8/10                                   13/10                                  17/10
Intervall 1     310w                                   307w                                  301w
Intervall 2     266w                                   289w                                  301w
Intervall 3     300w                                   299w                                  301w
Intervall 4     269w                                   280w                                  307w

 Ett delmål till nyår var 300w på alla intervallerna vilket jag fixade redan.
Kanske för att jag bestämde mig för att hålla 100 kadens istället för 90. Jag kommer fortsätta med att träna med 100 kadens och även tävla på den kadensen nästa år.

Nytt delmål är 350W till nyår.

På kvällen körde jag sen mitt styrkepass enligt Umara och Salming RunLab. Jag har testat igenom hela mitt träningsupplägg och det känns bra. Vi får se hur det känns vid årsskiftet.

Nästa års tävlingar är planerade. Det blir två tävlingar jag kommer fokusera på.
Ironman Jönköping
Halv Ironman i  Jönköping den 10 juli

IRONMAN Kalmar
Ironman i Kalmar den  20 augusti

Nu kör vi!!

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

salming nonosense

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

 

2 reaktioner på ”Offseason

  1. Pra

    Kolla med Björn Andersson om du inte har gjort det.
    Han har olika prisnivåer och upplägg på sin coaching. Bland annat färdiga program om jag fattat rätt.

    bjornandersson. se

    Liked by 1 person

  2. Pra

    Fortsättning på mitt föregående meddelande: men det klart att en person som livnär sig på coaching vill och behöver ta betalt.
    Oftast ger det en större förbättring än vad man lyckas med själv om man väljer en erfaren och kunnig coach inom Triathlon.
    Att lägga en massa tid och pengar på sin sport utan att optimera den om man har höga mål är dumt. Björn är ensam i Sverige med så bred kunskapsbas och erfarenhet av Triathlon på proffsnivå under över 10 år

    Gilla

Kommentera

