Marcus Triathlon 2016 del 1

Marcus Aronsson
”Vad gör Marcus Aronsson egentligen?” ”Han skriver ju aldrig något nu för tiden.” säger triathlonvärlden.

Svaren kommer nu i ett rykande färskt blogginlägg.

 Bloggen har legat nere ett tag pga stor träningsvolym och hektiskt familjeliv och nu är dags att väcka den till liv igen.

Jag har valt att dela upp inlägget i tre delar.
Detta inlägget handlar om min träning men även lite om min klubb.

”Del 2 – Umara” publiceras 2016-02-12
och
”Del 3 – Salming Running” 2016-02-15

Vi lämnar kommande blogginlägg där hän och kastar oss rakt in i träningen.

Vad har hänt och vad har jag gjort?
Jag har haft försäsongsträning och den stora nyheten först: jag har äntligen skaffat mig en coach.

Låt mig pressentera: SIMON!!!

Simon

Simon Gustavsson

Simon hjälper mig att lägga upp ett periodiserat träningsschema utefter hur mitt liv ser ut, vecka efter vecka. Utefter hur jag presterar på passen justerar han intensitet och mängd. Simon planerar min träning i Training Peaks och jag registrerar mina pass där med. Jag tränar ju oftast med min Garmin 910xt och när jag synkar klockan på Garmin Connect så hoppar passen automatiskt in i TP.

Garmin connect

logo-trainingpeaks-color-horz-cropbanner

Vi har under december och januari fokuserat på VO2max och på att försöka få mig att producera mer watt på cykeln. Detta har betytt massa intervaller. 4×4 minutare på löpbandet och 3×8 minuter på cykeln. För att tidseffektivisera har jag gjort alla dessa intervallpass på jobbet. Ett lunchpass och ett på min rast kl 17. Och det har gett resultat,  just nu trycker jag 265w på alla 8minutare och 3:30min/km på löpintervallerna på kvällen.

Jag har även kört flera intervallpass där jag laddat med bikarbonat. Man får en helt magisk prestationsökning. Jag kan ligga mycket högre i puls under längre tid. Nackdelen är dock den risiga magen, jag tänker inte beskriva det närmare, de som vill testa får uppleva bikarbonatmagen själva.
http://www.presteramera.com/bikarbonat/

Prestera-mera-logotyp-hemsida-text-och-gubbe1

Några långpass finns även med  i schemat. Har sprungit allt från 15-25km och det känns bra. Jag har även kört en hel del tung styrketräning, det är slitsamma pass men jag känner att även dom gör nytta. Jag blir starkare.

Som jag sagt innan när två grenar går bra så går en dåligt. Så vi kommer försöka fokusera mer på simningen ett tag framöver. I höstas körde jag rätt mycket intervaller och fick upp en bra fart men den farten är ett minne blott. Men det är bara att traggla på.

umara_logo-105x1031

Simon är ju inte bara coach. Han driver kosttillskottsföretaget Umara Sports och Poddcast/videocasten/bloggen: Prestera Mera

Prestera-mera-logotyp-hemsida-text-och-gubbe1

 tillsammans med

Tommy

Tommy Ivarsson

Prestera mera kan man få massa bra tips om hur du ska maximera din prestation. Med allt från kosttillskott till hur du ska tänka kring din träning.

USC

Tommy och Simon driver, som ni säkert vet Umara Sports Club som i dagarna hade sitt första årsmöte, tyvärr kunde jag inte närvara pga Melodifestivalen och en 40års fest, fast det är ju en annan historia.

En som närvarade var Vasacoachen som i ett blogginlägg skrev så här:
(hela inlägget hittar du på vasacoachen.se)

Motivationen flög upp till skyarna efter lördagens årsmöte med Umara Sports Club. Mycket gjordes och jag ska inte berätta nåt än. Däremot måste jag säga att det är en ära att få vara med och diskutera klubbens målsättning och vision. Och man blir inte mindre motiverad när Tommy och Simon berättar om de flera nyheterna som är på gång. Jag får inte skvallra om något än, men jag vill att ni håller ögonen öppna i fortsättningen

Japp! Umaras framtid är spännande!!

Nästa inlägg blir mestadels om Umaras nya produkter, tills dess….. ha det bäst!!

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

salming nonosense

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

 

Kommentera

