Komponenter

Förväntningarna är stora, när jag började skriva detta hade jag precis fått ett sändningsnummer. Jag planerade att publicera detta ca en vecka efter förra inlägget och sedan vänta på ramen. Nu vet jag att ramen kommer idag.

Det går att följa transporten i appen 17TRACK. 

Jag får hämta ramen efter jobbet idag.

Nåväl….

I detta inlägget tänker jag beskriva vad jag har tänkt för komponenter och förhoppningsvis blir det som jag tänkt i slutändan.

img_0789

Jag har funderat länge på vilka komponenter jag ska ha. Jag har sålt massa av mina gamla grejer, köpt en del på Happyride.se köp&sälj, eBay, Aliexpress och diverse köp&sälj på Facebook. Har man bara tålamod och letar ordentligt kan hitta riktiga fynd. Om några månader hoppas jag kunna montera en SRAM eTap Aero grupp på ramen.
img_0845

Cockpit

Det följer ju med ett tempostyre med ramen, men kanske använder jag mitt gamla Profile Design Ozero. Jag har heller inte bestämt mig för vilka bromsreglage jag ska ha. Jag väljer mellan mina Vision eller Sram 900 TT reglage. Lewa sport (SRAM) och Chain reaction cycles (Vision) reade ut dom till skit å ingenting. Jag var tvungen att hugga på båda.
trimax-brake-lever7625_00_d
Jag ska prova båda på styret för att se vilket som blir snyggast. Ute vid bromshandtagen sätter jag eTap blips så jag kan växla även om jag inte ligger i tempoställning.

img_0845
Blips

Jag hittade prisvärda tempopinnar av skibendmodell, EIS S9.
img_0848

De fanns på en eBayauktion och ingen verkade vilja ha dem för de gick för under hundralappen. Det kommer att sitta eTap clics som växelreglage på dom.

img_0847
Clics

Vajrar och höljen har jag köpt på Aliexpress tidigare och där kan man få tag på Jagwires vajrar till en spottstyver.

Vätskesystem

Vätskesystemet är något modifierat. På ramen sitter fortfarande aeroflaska Profile Design RZ2 och i min cockpit kommer man nu förtiden hitta Profile Design FC Hydration system. Köpt i en Facebookgrupp för triathlon. Här finns även plats för några gels.
img_0850img_0851
RZ2 och FC Hydration system

Drivlina

Jag kommer fortsätta trampa runt på mitt SRAM rival vevparti med osymetric 52/38t jag återanvänder även tramporna Look Keo Blade 2 och Stages effektmätare. På Dengfu TT01 är vevlagret PF30 och jag hoppas att jag så småningom kan pressa dit ett vevlager från Ceramicspeed.
osymetricstages-rival look-keo-blade-2ceramic-speed-bb86

Fram-och bakväxel blir ju således SRAM eTap.
img_0867etap-bakvaxel
Här vill jag förstås byta rulltrissorna till CeramicSpeed Overszed Pulley Wheel System. Även kallat OSPW. Men CeramicSpeeds produkter medför ju ganska hård belastning på cykelkontot, vi får se hur det går där.

När det gäller kedjan så har jag alltid cyklat med en guldfärgad KMCkedja och för 11delat växelsystem heter den KMC X11 SL gold. Jag hoppas att den kommer fungera i en eTapgrupp. På tävlingar tänker jag byta till CeramicSpeeds UFO chain.
x11sl_1

Hjul

Jag har fortfarande kvar mitt X-treme G-force diskhjul, jag köpte ju det av KJ Danielsson och han berättade att det var DET hjulet Jonas Djurback hade när han slog svenskt rekord på ironmandistansen 2012.
img_0849
Djurback in action

Jag har också ett 90mm kinahjulpar med aeroekrar. Hjulen är av tubhjulmodell och jag kör på veloflex extreme 21mm på alla hjul.  Tubdäcken har jag köpt av ingen mindre än Patrik Nilsson som ville bli av med dom 2015 när han plötsligt skulle köra kanttråd. Nytt för i år är ju att det blir 11 växlat, till mitt diskhjul har jag inte hittat någon body för 11delat växelsystem däremot finns Edco Monoblock Kassett en 11 delad kassett till body för 10 delat.
Overall, the Edco Monoblock wouldn't be my first choice in a high-end cassette but the prospect of being able to convert older wheels to modern drivetrains without having to switch freehub bodies is certainly interesting.

Jag har kvar min ISM adamosadel, den är inte sliten och jag trivs otroligt bra med den.  Det finns ingen anledning att byta den.

img_0852

Nu återstår bara att få hem ramen för att påbörja lite montering…..

Kul att ni läste om min blivande cykel,

Följ mig på instagram för bilder på ramen när den kommer.

Klicka på bilden för att komma direkt till @marcusaronsson1

till nästa gång…. ha det bäst.

salming nonosense

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

 

Annonser

5 reaktioner på ”Komponenter

  1. Pelle Edh

    Tänkte följa hur det går med bygget. Gjorde ett liknande bygge för 4-5 år sen, med. Inte alls med samma budget. Bland det roligaste var att sitta på nätet och leta delar. Går att göra riktigt bra deals om man har lite tid.

    Gilla

      1. Pelle Edh

        Gjorde bygget 2012 och sålde cykeln ifjol. Det var en Fuji D6 ram som jag köpte begagnat på happy. Hade mekanisk utregra, kolfiber vevar från FSA, samma vision bromshandtag som du köpte. Hade lite av delarna från tidigare cyklar. Älskade cykeln var grymt snabb och framför allt bekväm men integrerade TRP bromsar suger…
        Köpte en Ridley Dean istället.

        Ditt bygge ser ut att kunna bli grymt. Hoppas du inte åker på några överanskningar med ramen. Kina ramar är alltid lite av en gamble.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s