Blips och vevlager

Det är inte alltid går som man tänkt sig, men som tur är ordnar det ofta upp sig.

Mitt TT-bygge fortsätter…..

Blips heter SRAM eTaps växelknappar.

blips_
Blips

Clics är motsvarande till de växelreglage som kallas styrändsreglage som sitter längst ut på tempopinnarna.

sr_etap_clic_3q_limg_1015
Clics

Jag har ju möjlighet att sätta ett par blips vid bromshandtagen på mitt base bar eller styre om ni vill. Då kan jag växla oavsett om jag sitter upp eller ligger i tempoposition. Att montera clicsen var inga problem men när jag skulle dra blipsen……Kunde ingen berättat att jag skull dragit dom INNAN jag drog bromsvajrarna?!?

Massa jobb blev ogjort, jag fick dra ur bromsvajrarna, montera bort bromsreglagen, och dra ur höljena ur styret. Sen kunde jag fortsätta igen.

När man ska föra igenom något så mjukt som en kabel behöver man något styvt. En dragfjäder är perfekt för den kan man trycka igenom och sen fästa i, men tyvärr blir det för grovt när man ska ha igenom en kabel med en kontakt på (bilden överst). En överbliven bromsvajerstump är smal och styv nog men den är svår att tejpa fast något i. Det finns säker massa sätt att lösa det på men så här gjorde jag….

Jag pillade i vajern jag böjt lite i ena änden, använde en lång tång och pillade ner vajern i det lilla hålet under styret.

img_1181img_1180

Här böjde jag vajern till en ögla, sedan tog jag en kabelstump som jag skalat fram kopparn på och najade fast i öglan, tejpade och drog tillbaka.
img_1179
Därefter skalade jag andra sidan, virade kopparn runt blipkabeln och tejpade tunt men tillräckligt.

När jag fått igenom blipkabeln drog jag tillbaka bromsvajerhöljet och gjorde därefter samma sak på andra sidan styret.


Blips, på plats

Det medföljer dubbelhäftande små pluttar för att fästa blipsen.

Har man klippt vajern finns risken att vajern trispar upp sig när man ska dra tillbaka vajern i höljet vilket skedde på den ena vajern, trots att jag superlimmat änden. (Tips från coachen)

Jag borrade ett hål i locket över gaffeln och drog igenom kablarna och fäste i blipboxen. I hålet ska jag lägga en liten klick silikon så det inte rinner in onödigt svett/sportdryck/regn.
img_1176

Blipboxen och kabelgenomförningen sitter snyggt och skyddat under flaskan.

Jag ska även passa på att pilla i lite silikon i hålen för DI2 vajrarna som man hittar lite var stans på hojen.
img_1187 img_1189 img_1193
genomförningar vid överröret, framväxeln, bakväxeln

Efter detta svettiga äventyr fick jag vila några dagar från cykelbygget tills mitt nya vevlager kom från CeramicSpeed.
img_1162
Ett EVO386 GXP.
Det är 46mm i ytterdiameter och 24/22.2mm i innerdiameter. Passar således mitt SRAM Rival 22 med Stages wattmätare. Efter att ha pillat en stund på lagret och undersökt det över allt, Youtubat, Googlat och sett monteringsfilmen på CeramicSpeeds hemsida några fler gånger än nödvändigt kände jag mig redo.

img_1168

Jag tog fram mitt pressverktyg och började pressa. Det knakade oroväckande i kolfiber men till slut satt det där……. UTAN HYLSAN!!!

Jag sökte på forum och i facebookgrupper men fick olika svar överallt. Jag vände mig då till min cykelguru Ove Sundström i Målsryd. Han rådde mig till att sätta dit hylsan, han hade verktyg och allt. Jag tog med vevpartiet och brickor och distanser så fick jag hjälp med det med. Så nu fungerar allt kanon! Trots alla omvägar med allt.

img_1183 img_1184

Nu väntar jag bara på mina nya klingbultar så ska jag montera osymetricklingorna. och lite annat förstås.

Tills nästa gång…. ha det bäst.

salming nonosense

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

2 reaktioner på ”Blips och vevlager

Kommentera

