Sadelstolpe, grepp och hjullager

Det är konstigt hur ”kreativiteten” väcks till liv igen. Jag hade ju inte skrivit något på länge och tyckte att förra inlägget var jobbigt att skriva. Men så publiceras det och redan dagen efter börjar jag skissa på nästa inlägg i huvudet. 
Nästa projekt var sadelstolpen. Jag läste på nätet att det fanns risk att kolfibern fläker sig om man inte gör rätt, därför fick Ove ta hand om den.

Jag försökte höfta mig till hur mycket han skulle kapa. Man vill ju inte ta för mycket. Jag markerade kapet meden tejp, om det blev rätt får vi se vid bikefiten Men det känns och ser bra ut.


Så här blev det iallafall

När det gäller greppen på handtagen har jag kikat på Canyons flaggskepp, Canyon Speedmax. Speedmaxen har foamhandtag på sina aerobars och gummihandtag vid bromsarna. Jag har köpt ett foamhandtag på Aliexpress som jag tycker blev bra, jag fick klippa av en bit och smörja med lite WD40 för att få på dom över mina lite ovala,aerodynamiska aerobars EIS S9.

img_1657 img_1656

Jag har köpt SRAM racing grips till greppen vid bromsarna. Det är rätt snygga grepp i gummi, men efter jag ställt frågan i Umaras facebookgrupp fick jag tips om att använda halkskyddstejp istället så det ska jag testa först, det är både en billig och enkel lösning.

img_1671
19kr på Biltema passar en smålänning.

Jag har kämpat med att hitta nya lager till mitt diskhjul. Jag har frågat i diverse forum och cykelreparatörer ingen visste så även här blev Ove min räddning. Ove plockade helt enkelt ut lagerna och mätte dom.



24x15x5mm är dimensionerna lagren i ett X-treme diskhjul.


Ceramicspeed coated wheel bearings

Med denna informationen beställde jag nya lager från Ceramicspeed.

I mina 90mm högprofilhjul sitter det nav från Novatec. Det är inte svårt att få tag på bra keramiska lager till dessa på eBay. Även dessa lager monterade Ove dit. Han passade även på att spänna ekrarna

Avslutningsvis måste jag ju visa det senaste blinget, det kom på posten igår.
img_1679
En guldfärgad vevarmsbult.

Det var allt för denna gången
tills nästa gång….. ha det bäst

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

Kommentera

