Salming Race

Jag har sprungit lite igen, i snabba Salming Race 5 denna gången.

Enligt webbshoppen väger Race 5 endast 185 g i herrmodell storlek 44. Den har har den så kallade Runlite mellansulan och endast 5mm drop från häl till tå.

img_1907
Eftersom Race 5 är en snabb sko tänkte jag testa dom i några korta snabba intervaller. Valet föll på 10×1 min.
img_1769

Som vanligt inför alla intervaller försöker jag värma upp ordentligt. Redan i uppvärmningen tycker jag att jag känner drivet i skorna. Motivationen höjs. Race 5 är skapade för att springa snabbt i.
img_1916

Jag bestämmer mig för 3:20 min/km. Jag har sprungit fortare förr men det senaste året har har tappat mycket fart. De första fem intervallerna är inte mycket att orda om. En minut är inte så länge men med en hög hastighet är det jobbigt. Med den höga hastigheten och korta vilan kommer också slitaget i leder, ligament och muskler. Särskilt i framsida lår och vader. Jag älskar att känna den brännande smärtan i musklerna som uppkommer av hög hastighet på hårt underlag.
img_1908

Race 5 är väldigt aggressiva och responsiva till skillnad mot Salming Speed 5 och Salming EnRoute som jag testat tidigare. I Intervall 7 börjar jag bli sliten men nu har jag ju inte många intervaller kvar. Jag tar en U-gel för att få upp energinivåerna igen. Jag vet att energin inte är slut än, men det känns bra. Lite socker boostar motivationen och humöret.

img_1807
Salming Race 5 är snyggt reflekterande

Det man ska tänka på när man springer i en så här tunn sko är att den ställer krav på styrka, form och hållning. En ovan löpare kan få ont i fötter och vader av att springa långt eller fort i Salming Race 5. Är du en van löpare får du ut mesta möjliga av dina förberedelser och kroppens naturliga biomekanik. Det kursiva är saxat från Salming hemsida.

img_1822img_1823
Salming Race 5 i dammodell är snygg med

Salming Race 5 har min favoritsula, Runlite med en kolfiberförstärkning som kallas Torsion Efficiency Unit, vilken gör att sulan blir lagom responsiv och styv utan att bli stel. Undersidan av skon är bra med, den är följsam och ger ett bra grepp oavsett underlag. Jag gillar känslan av den låga, tunna sulan som gör att foten kommer nära underlaget. När jag tar i, accelererar, kommer upp i fart känner jag mig som en sportbil. Aggressiv och aerodynamisk…. Snabb helt enkelt.
img_1784

Idag disponerade jag passet perfekt. Jag höll samma hastighet i alla intervallerna.

img_1767

Frågan är om jag kommer att kunna springa ett maraton i Salming Race 5.
21km går bra, men längre? Kanske är Salming Distance D5 är svaret på frågan. Den ska jag testa också testa.

Nu blir det dusch lite mat och sedan vila för kvällen.

Träna smart och spring snabbt ibland, men framför allt! Glöm inte att ha det bäst!!!

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

Kommentera

