Göteborgsvarvet 2017


Så då var det dags för mitt 5:e Göteborgsvarvet. Vad passar då bättre än lite tidshistorik?

 2010: 01:39:03
2012: 01:30:19
2013: 01:40:27
2015: 01:30:34


2015

Likt tidigare år har jag jobbat hela dygnet innan Göteborgsvarvet. Fast i år var förutsättningarna något sämre. Jag var ”tvungen” att ställa upp på innebandy för det saknade en för att de skulle få lag och under natten hade vi flera larm.
Jag åkte till Göteborg i god tid, hämtade ut min nummerlapp och väntade på Carl-Olov Lannemyr på Svenska mässan. Vi gjorde ett gemensamt besök i Salmings monter där Calle aka Mr. Speed fick ett par Salming Speed 6 att testa under loppet.


Lycklig Glowmiler

Därefter tog vi bussen till Slottskogen där vi gick och njöt av atmosfären innan vi gick till kullen där BrandSM har sina tält. Vi bytte om och efter ett tag var det dags för uppvärmning.

Jag hoppade in i startled 2 där jag träffade Simon från Umara. Ett snabbt lycka till och ett par Umaratatueringar på armarna så var det dags för start.

Pang! Eliten och startled 1 startar

3 minuter till start. Vi går sakta framåt, jag har tagit en plats ganska långt bak.
Helt fel taktik. Det är ju mycket bättre att bli omsprungen än att zickzacka sig fram. Men jag höll igen, och vid säldammsbacken sänkte jag farten ytterligare. Uppe på backen tog jag fart utför och sprang ifatt och förbi de som sprungit om.

Planen var att hålla ett behagligt tempo men inte allt för behagligt. Första 5km är ganska kuperade och avslutas innan Älvsborgsbron. Jag drack sportdryck och klippte min första gel efter 20 minuter. Jag avverkade denna sträckan på 22:03 ett snitt 4:24min/km.

Upp för Älvsborgsbron tog jag det lugnt och tryckte sen på utför och behöll sedan farten en bit på platten efter. Denna sträcka är ganska händelselös det är bara att fokusera på sig själv, dricka och hålla tempo. Mina snabbaste 5km. 21:48, 4:21min/km

Det fortsätter platt i några kilometer sen kommer Götaälvsbron. Den är kortare än Älvsborgsbron men betydligt jobbigare. Den suger ur det mesta ur benen och om du har något lite kvar i benen så tar Avenyn det. Här har man dock publiken som alltid är fantastisk. Sträckan uppför och nedför Avenyn fick jag hjälp. En brandmanskollega kom ifatt och jag tog hans rygg. Jag bara fokuserade på att hålla hans tempo. Sträckan 10-15km tog 22:11, snitt 4:26.

Jag höll fortfarande ryggen, samlade kraft, tog en U-gel Cola och vid 18km gick jag upp och förbi. Nu får det bära eller brista tänkte jag. Här är rätt mycket folk dom hejar och klappar. Man springer upp för en gångbro, korsar en motorväg in i Slottskogen och skylten för 20km dyker upp. 22:13 sprang jag dessa 5km på. Här lade jag i slutspurten det gick inte mycket fortare för det, sista 1,1km i 4:13 min/km jag ryckte fram nummerlappen som jag haft i byxlinningen sedan 7:e kilometern.

Klicka för youtubklipp av målgången

Målgång efter 1h 32min 53s. Jag tycker jag gjorde en stabil insats och jämt lopp. Det kändes som det ska hela vägen. Det ska vara skitjobbigt och göra ont efter ett tag.

Göteborgsvarvet, som är världens största halvmaratonlopp, får även i år betyget världens bästa halvmaratonlopp.


Det är som vanlig riktig kul att träffa alla från Team Salming och Umara Sports Club


På återseende alla löptokar! Hoppas vi ses på fler löplopp.

1:32:53 räckte till ett silver i H40 klassen på BrandSM.

Jag tycker att jag lägger upp loppet i det närmaste perfekt. Tittar man på mina 5km splittar så skiljer det knappt 25 sekunder på min snabbaste kilometer och den långsammaste. Det enda är att jag behöver ta mina gel med tätare intervall, de som läst rapporten från Stockholm Marathon (Klick) vet att jag rättat till det där.

Med detta loppet i bakhuvudet lade jag sedan upp en plan om Stockholm Maraton. Med facit i hand höll inte planen men Jag gjorde ju bra ifrån mig ändå.

Tills nästa gång! Ha det bra och kör hårt men glöm inte att ha kul!

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

Kommentera

