TSTMI 17 – Morakniv Triathlon

I år var årets mest prestigefyllda lopp,
Team Salming Track Meet Invitational – TSTMI 17
förlagt i Mora.
I år var det ett galet löplopp och triathlon som gällde

Morakniv triathlons arrangörer. 

Jag åkte mot Mora på förmiddagen för att jag tänkte att jag skulle hinna upp i tid. Men som vanligt är alltid tiden knapp, jag bad Calle Lannemyr att ta min nummerlapp. Sen var det bara att byta om och kuta ner mot start för att invänta årets mjölksyrafest.

Loppet går lite uppför hela tiden och sedan när man tycker att det räcker så börjar den riktiga stigning och man kan knappt gå uppför. Jag gick och joggade om varannat och hade nästan maxpuls hela tiden. Oskar Djärv vann och Richard Emilsson trea,  på damsidan erövrade Cecilia Kleist en silvermedalj och själv studsade jag in på en 16e plats.


Efter denna pärs var det bara att duscha och leta upp närmsta pizzeria för att sedan ladda om för Triathlonsprint dagen efter.

Jag hade ordnat med boende hos min brandmanskollega Håkan så jag åkte dit och lade mig på mitt rum och somnade direkt. Jag vaknade upp i ett tyst hus alldeles  för sent. Jag trodde jag skulle vakna tidigt men klockan var redan 8:30 när jag vakande. Jag rusade upp och klädde på mig tävlingskläderna för att sedan slänga i mig lite frukost. Packat hade jag ju inte heller gjort så det var ju bara att slänga med mig allt jag kunde komma på att jag behövde och åka ner till växlingsområdet.

Jag hämtade ut min nummerlapp och till min stora förvåning hade jag fått startnummer 1. Det är ju det numret som de favorittippade brukar få så det var väl någon som ville skoja med mig

Jag hängde upp min cykel och roddade lite med mina prylar.

Sen var det bara att strosa runt lite och invänta race briefing.

Lycklig Glowmiler på sin första Race briefing

Efter racebriefing hoppade jag i vattnet och värmde upp.
 Jag snackar lite med Andreas
 
Simstart

KJ är först upp ur vattnet

Jag gör en otroligt dålig simning och simmar över 900m enligt klockan. Det är bara att glömma och ge sig på cyklingen.


Cyklingen går sådär, jag känner mig naturligtvis seg i benen efter gårdagens backlopp.

Två varv på cykelbanan och sedan in för växling till löpning.

När jag ger mig ut på löpningen känner jag att jag inte känner mina fötter, det är som att springa på ett par klumpar bara. det enda jag känner är att på en tå trycker det och är obehagligt. Efter ett varv på löpningen släpper det och jag kan springa normalt. Löpningen känns bra och jag tycker jag gör en bra löpning över dagens 6,2 km. Jag har ju löpt mer än jag simmat och cyklat i år.




Pär ”Tripodden” Törnhult

Stallchefen Office Rat går i mål


Marcus, Andreas, Andreas, Calle, Fredrik

Sprinten var till ända och KJ vann, naturligtvis!

Lite lunch tryckte vi in i vårt späckade schema och sedan dusch. I duschen upptäcker jag att jag skavt upp tårna ordentligt. Jag förundras över att jag kunnat springa över huvud taget. Men det finns ingen tid att lappa ihop bara att ge sig iväg till Mora Parken för presentation av Salmings kommande kollektion för 2018.

Här finns av förklarliga skäl inga bilder för att vi fick inte ta några, men mycket nytt och intressant kommer i februari 2018.

Kvällen bjöd på middag och en liten intern prisutdelning i TSTMI 17. Det var tiderna för Gesunda mountain challenge gånger 3 plus dagens sprint som var vårt resultat. och Calle Lannemyr spöade mig med 15 sekunder och Frida Södermark vann damklassen.

Grattis till er båda!
King & Queen of Dalarna

Sen hade ju inte denna kvällen mycket mer att erbjuda så jag pallrade mig hemåt för att ställa väckarklockan och att sova.

Jag vaknade i vettig tid till en strålande Söndag, perfekt för triathlon. Men vad kroppen värkte.

Jag försökte ignorera smärtan i kroppen och tejpa mina skavsår jag ådragit mig under sprinten. Jag och Håkan åt gemensam frukost och inväntade hans syster med pojkvän som skulle köra Triathlon för första gången.

Jag tog min cykel och provcyklade ca halva banan för att försöka få igång benen igen, därefter sprang jag en runda och det började kännas bra igen. Jag hade dock fortfarande ganska mycket ångest för simningen, den var ju så dålig igår.

Men så fick jag lite pepp från Oskar och det började nog kännas lite bättre.


Oskar som annars hade fullt upp och med att sälja skor och svara på frågor om Salmings sortiment.


Håkan och jag i motljuset

Samma rutiner idag, incheckning av cykel och lite pill med löparskor och sockar, idag skulle jag inte förstöra fötterna (mer) med att vara barfota i skorna som igår.

plats 163 idag

Folket strömmade till, det var race briefing och lite insim. Var det inte lite bättre känsla på simmet idag?

Händerna på bryggan och 3,2,1 start!! Två varv på samma bana som igår.
Och det gick bra! Faktiskt snabbare snitt än på sprinten.

T1 och iväg på cykeln
 

4 varv, samma varvsbana. Jag hade ganska bra känsla hela cyklingen utom att jag var lite trött i låren från de andra dagarnas tävling.


Varvning

Till slut hade jag cyklat de 4 milen och gick in mot T2

denna gången tog jag på mig sockar

Men vilken smärta i benen när jag började springa. Jag tryckte i mig en gel i hopp om att det skulle släppa men det gjorde det inte.

Hela löpningen var en pina. Tårna värkte faktiskt inte men det kan ju bero på att låren värkte värre. Men jag bet ihop och till slut fick jag slita nummerlappen och rusa in i mål med höjda armar.
sluttid: 2:29:32

Det är bara att summera helgen med att det har varit skitkul! Synd att fötterna blev skrot och att jag missade dalahästen med 15 sekunder……. men jag är inte bitter……

Tack alla som var med och gjorde denna helgen till en toppenhelg.

Klicka in och läs två något mer välskrivna inlägg från Frida Södermark och Marcus Lundin: http://springlfa.se/team-salming-goes-mora/ och http://teamfillingeultra.blogspot.se/2017/08/team-salming-i-mora-tstmi-2017.html?m=1

Här kommer även en Umarasummering

På helgens tävlingar gjorde jag åt:
25g bikarbonat (inför Gesunda)
3 skopor U Intend
4 skopor U Sport
5 U-bars innan start (1 i Gesunda, 2 på Sprint och 2 på Olympisk)
11 U-gel (2 i Gesunda, 3 på Sprint, 6 på Olympisk)

Hoppas vi ses snart igen!!

Grattis till Kimmie från Umara Sports Club som vann den olympiska distansen

Besök gärna
Salming Running Academy på Youtube
academy_logo

11219230_757692801018055_3908064956374571966_n
Gå med i USC
USC

salming-runlab-logo

  native fitness

freemax logo

 

Kommentera

